Zagraniczny, ale i polski rynek e-commerce wciąż się rozwija. Szukając pomysłu na biznes, warto pomyśleć o założeniu sklepu online. Jednak jest kilka kwestii, których należy dopilnować. Sklep internetowy musi być zgodny z prawem, normami i regulacjami. O co trzeba zadbać, co przygotować i jak to zrobić, by działać legalnie? Wyjaśniamy!

1. Dobrze sporządzony regulamin sklepu internetowego

Warto wiedzieć, że przepisy zmierzają w takim kierunku, by zapewnić konsumentom coraz większą ochronę. W przypadku sklepów online podstawą jest więc regulamin. Dzięki niemu spełnia się już na starcie szereg obowiązków informacyjnych, jakie wynikają z przepisów prawa. Zarówno tych z Ustawy o prawach konsumenta, jak i z Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. To właśnie regulamin reguluje prawa i obowiązki sprzedającego, ale także kupującego. Odpowiednio przygotowany dokument dobrze zabezpiecza osobę prowadzącą e-commerce, ale i jej klientów, więc regulamin sklepu internetowego zleć doświadczonemu prawnikowi i nie martw się tym, że zabraknie w nim ważnych postanowień lub pojawią się klauzule niedozwolone. Zwłaszcza że nie uciekniesz przed tym. Regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną jest wymagany przy sprzedaży na odległość, więc trzeba go posiadać. Lepiej zlecić jego przygotowanie prawnikowi niż szukać gotowych wzorów, które nie uwzględniają wszystkich aspektów tego typu działalności.

2. RODO sklepu internetowego

Każda firma, a więc także e-commerce, staje się administratorem danych osobowych klientów. Są one niezbędne do zrealizowania zamówienia. Należy więc sporządzić tzw. politykę prywatności, a więc informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych. Sprzedawca musi wprost wskazać osobę administratora danych. W RODO nie można pominąć także zakresu przetwarzania danych. To są wszystkie czynności, takie jak zbieranie, umieszczenie w systemie, archiwizowanie, a nawet — usuwanie.

Tutaj warto pomyśleć o kwestii bezpieczeństwa. Należy się zabezpieczyć na sytuację, w której ktoś będzie chciał pozyskać dane. W celu ich ochrony trzeba zadbać o bezpieczeństwo strony internetowej. Jak? Na pewno dane przesyłane za pośrednictwem sklepu powinny być szyfrowane. Można to uzyskać dzięki zainstalowaniu certyfikatu SSL.

3. Polityka Cookies a sklep online

Nie ma co się oszukiwać — dzisiaj każda strona internetowa korzysta z tzw. plików cookies. Przydają się z wielu różnych powodów. Stosuje się je, aby przyspieszyć działanie witryn, zwiększając ich wydajność, co ma wpływać na zadowolenie klienta. Warto jednak wiedzieć, że są to również dane na temat użytkownika potrzebne właścicielowi strony, np. do kampanii reklamowej. Cookies to małe pliki tekstowe, które umieszczane są na komputerach internautów. Zgodnie z przepisami, każdy właściciel strony WWW, a więc i sklepu internetowego, ma obowiązek o nich poinformować odwiedzających jego witrynę oraz umożliwić zapoznanie się z całą polityką Cookies.

Powyżej omówione zostały 3 najważniejsze kwestie, o jakie należy się zatroszczyć, zakładając sklep internetowy. Jeśli chce się działać zgodnie z prawem, trzeba posiadać regulamin, politykę Cookies i zasady RODO. Oczywiście jest jeszcze wiele innych kwestii, ale te są najważniejsze, gdy sklep online ma nie łamać przepisów.

Artykuł partnera

Komentarze (0)

Zostaw komentarz