Dziś, aby obejrzeć księgę wieczystą nie musimy już iść do sądu – możemy to zrobić online, bez wychodzenia z domu. Odpis z księgi wieczystej możemy uzyskać natychmiastowo korzystając z własnego komputera. Koszt takiego odpisu to 20 zł. Bezpłatnie natomiast możemy sprawdzić czy działka, którą planujemy nabyć nie jest obciążona hipoteką.
Przekształcanie papierowych ksiąg wieczystych w pliki elektroniczne to proces, który w Polsce trwa już dziesięć lat. Dzięki temu wiele ksiąg dostępnych jest już od kilku lat w sieci.
Możliwość samodzielnego wydrukowania odpisu bądź wyciągu z księgi wieczystej lub też zaświadczenia o jej zamknięciu możliwy jest od 1 lipca 2014 r. dzięki nowelizacji ustawy o księgach wieczystych i hipotece z 24 maja 2013 r. Należy dodać, iż samodzielny wydruk ma rangę dokumentu urzędowego. Nowelizacja ustawy sprawiła, iż osoby mieszkające poza miejscowością, w której siedzibę ma sąd wieczystoksięgowy, mogą bez problemu otrzymać potrzebne dokumenty.
Odpis z księgi wieczystej jest wymagany nie tylko w przypadku transakcji kupna-sprzedaży nieruchomościach. Innym przypadkiem, gdy dokument ten jest niezbędny jest sytuacja, gdy staramy się o kredyt na kupno działki.
Jak uzyskać odpis z księgi wieczystej bez wizyty w urzędzie?
Aby uzyskać odpis elektroniczny bez wizyty w sądzie należy znać numer księgi wieczystej. Numer ten składa się z trzech części: kodu wydziału ksiąg wieczystych, właściwego numeru księgi oraz z cyfry kontrolnej nadawanej w chwili zakładania księgi. Dodatkowo, by uzyskać odpis drogą elektroniczną należy posiadać konto mailowe.
Strona internetowa Ministerstwa Sprawiedliwości ekw.ms gov.pl posiada następujące zakładki:
- przeglądanie księgi wieczystej (dotychczasowa przeglądarka);
- składanie wniosków o wydanie dokumentu z Centralnej Informacji Ksiąg Wieczystych;
- weryfikacja autentyczności wydruku.
Gdy klikniemy w drugą z zakładek przejdziemy do strony, gdzie będziemy proszeni o wpisanie numeru księgi oraz odpowiedniego kodu (rozwiązanie łatwego zadania logicznego). Kolejnym etapem będzie wskazanie jakiego dokumentu potrzebujemy. Czy jest to odpis zwykły, zupełny czy wyciąg z księgi. Na koniec wybieramy formę dostarczenia pliku (możemy go samodzielnie wydrukować lub zamówić przesłanie pocztą). W dalszej kolejności otrzymujemy informację o wysokości opłaty sądowej. Możemy tu dodać kolejny wniosek dotyczący np. innej księgi wieczystej. W kolejnym roku będziemy proszeni o podanie adresu e-mail, na który zostanie przesłany link, pod którym system udostępni opłacone przez nas dokumenty.
Na koniec otrzymamy podsumowanie zamówienia, gdzie zostaniemy poinformowani o wysokości prowizji (operatora płatności) doliczanej do opłaty sądowej - 15, 30 i 50 groszy za opłaty wynoszące odpowiednio do 10, 20 i 120 zł; przy opłacie przekraczającej 120 zł prowizja wynosi 1%. Po kliknięciu na okienko „akceptuję i płacę” zostaniemy przekierowani do systemu płatności elektronicznych.
Gdy otrzymamy potwierdzenie wpłaty, zostaniemy przekierowani na stronę z listą wniosków, gdzie znajdziemy potwierdzenia ich złożenia oraz odpowiednie dokumenty w formacie PDF. Odpisy dostępne są przez 14 dni, a potwierdzenie złożenia wniosku przez 24 miesiące – w takim czasie można otworzyć i wydrukować te dokumenty.
Uwaga! Gdy czas oczekiwania na potwierdzenie wpłaty przekroczy 20 minut od zainicjowania płatności, nie dojdzie do transakcji. System utworzy jednak przedpłatę, którą będziemy mogli wykorzystać składając wniosek po raz kolejny (musimy wcześniej zapisać numer i hasło transakcji).
Komentarze (0)